Recenze fotoknihy Saal Digital

Využil jsem výhodné nabídky na zhotovení fotoknihy od společnosti Saal Digital, tak bych se rád v kostce podělil o to, jak kniha vypadá, co mě potěšilo a co méně.

Aplikace

Na úvod věnuji několik vět samotné aplikaci (Saal designer), ve které se kniha vytváří. V jednoduchém průvodci si zvolíte samotný typ produktu a následně jeho konkrétní variantu. Variant je mnoho, takže si vybere určitě každý. Průvodce je intuitivní a přehledný. Nepatrný problém spatřuji v tom, že se poměrně špatně přistupuje k již rozpracovanému projektu, pokud ho nevytvoříte na jeden zátah a aplikaci zavřete.

Samotná aplikace nabízí množství šablon, které určitě spousta uživatelů využije. Já osobně jsem zvolil variantu bez šablony, protože jsem si chtěl fotky poskládat podle sebe. Prostředí aplikace je velmi přehledné a pochopitelné. Stačí si přetáhnout fotky, měnit velikost, posouvat a další… Na jednu stranu shledávám plus v tom, že u vložených fotek se zobrazuje informace o kvalitě fotografií, ale zároveň je to i velké mínus. Informace o velmi dobré kvalitě se mi zobrazila i u poměrně hodně malých náhledů, které jsem omylem do knihy přetáhl a až při důkladné kontrole jsem zjistil, že to nejsou zamýšlené velikosti pro tisk.

Aplikace přehledně znázorňuje ořez, big a další, takže můžete vše v klidu poskládat tak, aby nebylo oříznuté něco, co nechcete… Do stránek můžete vkládat text, barevné tvary, u kterých je perfektní, že lze nastavit krytí a různé další drobnosti, které výsledný dojem výrazně ovlivní.

Velice mě překvapila rychlost uploadu výsledného tiskového PDF k výrobci a i jeho velikost vzhledem k množství a velikosti fotografií. Když zmiňuji PDF, tak zde mi vadilo jen to, že průběžně lze exportovat jen náhledové PDF v malé kvalitě a s vodotiskem, které na jednu stranu pro zběžnou kontrolu stačí, ale na prohlédnutí detailů je k ničemu.

Celkově bych aplikaci zhodnotil kladně, i následný proces objednávky a rychlost doručení, ta byla mimochodem mimořádně překvapivá. Samotné zabalení knihy bylo precizní a nemohlo dojít k poškození. Bylo by jen dobré dříve zmínit, že platba je možná jen kartou nebo přes PayPal. Mně to osobně vůbec nevadí, ale dovedu si vybavit lidi, pro které by to byla prekérní situace. Samozřejmě chápu, že se jedná o výrobek na míru, který výrobce zasílá ze zahraničí a nelze nechávat otevřenou možnost, že prostě knihu pak nechá někdo ležet na poště bez převzetí… Jen by bylo prima, kdyby už na úvod v aplikaci byla informace o akceptovaných platbách.

Fotoknika

Nyní již k tomu hlavnímu, co je výsledkem a bude vám dělat vždy radost, samotné knize, kde již není v podstatě co kritizovat, i kdybych chtěl. Původně jsem přemýšlel o variantě XT, která má tvrdé vnitřní listy, ale nakonec jsem zvolil tvrdou lesklou vazbu s klasickými listy. Volil jsem vatovanou vazbu a knihu bez čárového kódu. U formátu jsem příliš nepřemýšlel a hned zvolil čtvercový.

Balení jsem již zmínil. Pokud při přepravě nebude chtít pošťák někoho vzít  knihou po hlavě, tak není šance, že přijde poškozená. Vnější desky jsou příjemně měkké a laminované. Pokud mrknu na rohy z vnitřní strany, tak jsou precizně lepené a nemám pochyb, že budou držet i po dlouhé době. Pouze v prolisu, který je kousek od hřbetu je na jednom místě laminace nepatrně „odfouklá“, ale zdá se, že se to nebude rozšiřovat.

Kvalita samotných stránek a tisku mě opravdu velmi mile překvapila. Tisk je naprosto špičkový a ani v místě lomu se „nedrolí“. Vložený text je taky naprosto bez problémů. Nebojte se použít jednu fotografii přes celý dvojlist, výsledek je okouzlující.

Barevnost na kalibrovaném monitoru kopíruje výsledek, takže vás nečeká nemilé překvapení, že bude něco vypadat jinak. Papír má vysokou gramáž a působí hodnotně. Samotná vazba je bez připomínek a tím bych recenzi zakončil. Přes drobné nedostatky v softwaru pro tvorbu knihy, je výsledný produkt velmi kvalitní a určitě investice do knihy nebudete litovat.